vrijdag 22 april 2011

21 weken echo

Donderdag 21 april...onze 21-weken echo. Eindelijk we zitten op de helft!
En ookal is dit ons tweede kindje, ik was opnieuw super zenuwachtig voor de echo.
Deze zenuwachtigheid had mede te maken met het feit dat ik sinds een drietal weken sukkel met een erg lage bloeddruk. Zo ging ik al enkele keren "tegen de grond" en werd ik al naar het spoed gebracht. Vorige week volgde al het verdict bij een extra controle: verplicht 3 weken thuis blijven en veel rusten! Mijn bloeddruk wordt daarom streng opgevolgd de komende weken. Ook was ik ongerust over het feit dat ik ons tweede kindje veel minder voel dan ons Mira destijds. Er werd me verzekerd dat dit normaal is en een baby zich rustig houdt om zo zijn "zieke" mama te beschermen. Toch maakte ik me ongerust en hoopte ik te horen te krijgen dat alles prima was met ons babytje.
Op dus naar de 2e structurele echo. Helaas zonder papa deze keer.
Eerst de standaard controles: na een uur monitoren van mijn bloeddruk bleek mijn gemiddelde bloeddruk laag, maar wel OK (90/60), mijn gewicht was ook goed (700gr bij gekomen sinds de echo op 13-weken) dus perfect ...
En eindelijk dan onze echo...om te zien of alle organen van ons kleine wondertje goed gevormd waren.

Eerst moest de gynaecoloog hem of haar nog wakker "porren".  Hij of zij lag nog lekker opgerold te slapen...met het duimpje in de mond! Net als ons Mira!

Alles werd overlopen: hersentjes, lipje, maag, nieren, middenrif, hartje, dijbeen, omtrek buikje...gelukkig was alles dik in orde...hij of zij weegt ondertussen bijna 400 gram en is ongeveer 22 cm groot. Alles gemiddeld! Echt om te smelten als je je wondertje zo terug ziet... .

Hallo, hier ben ik weer!

Daarna kreeg ik nog extra 3D-beelden...waar ik veel van verwachtte, maar waar ik eerlijk gezegd minder op zag dan op de gewone echo. Door deze beelden was het voor de gynaecoloog nog duidelijker te zien dan mijn placenta aan de voorkant ligt. De baby ligt dus als het ware "gesandwiched" tussen de moederkoek en mijn organen in en dat is dus de oorzaak dat ik: enerzijds de baby minder sterk voel en anderzijds drukt de baby daardoor op enkele belangrijke aders en mijn aorta waardoor mijn lichaam harder moet werken om zuurstof te krijgen en dus mijn bloeddruk omlaag gaat. Niet veel aan te doen, ik kreeg het advies om goed te rusten (en vooral op mijn zij te liggen voor de doorbloeding), niet te lang te staan, voorlopig niet auto te rijden en wat meer zout te eten om mijn bloeddruk wat hoger te krijgen. Dan hoor je al je hele leven dat je niet te kwistig met het zoutvat moet omspringen en opeens krijg ik een vrijgeleide om 's avonds zoutchips te eten en mijn paaseitjes te decoreren met een laagje zout!
Langs de eene kant ben ik dus heel opgelucht dat alles goed gaat met ons babytje, langs de andere kant vind ik het heel jammer dat ik mezelf niet zo goed voel. Maar de komende weken ga ik echt rust nemen en zo veel mogelijk genieten van dit kleine wondertje in mijn buik!


Tot de volgende keer!


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een mooie echo's! In welk ziekenhuis ga je? En bij welke dokter? Ik had nooit zo'n mooie duidelijke echo's. Op 't scherm viel het wel mee, maar als ze dan uitgeprint waren vond ik ze niet zo duidelijk.

Spijtig dat je je wat minder voelt, maar probeer maar goed te luisteren naar de dokter.

Mira en Robe zei

Ik ga bij Dr. Van Holsbeke in ZOL in Genk. Ben heel tevreden over Genk. Ik krege gisteren wel een luxe-behandeling denk ik, echo duurde veel langer dan 2e echo bij ons Mira en ik had een assistent, terwijl de gynae observeerde. Die assistent legde alles heel duidelijk en rustig uit en stelde me echt gerust.